دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 288-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پورعلم مهرداد. فلسفه فیلم . فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (11) :265-288

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-255-fa.html


چکیده:   (1979 مشاهده)

امروز فلسفه فیلم، زیرشاخه ثابت فلسفه هنر معاصر است. اگرچه فیلسوفان از نخستین پژوهشگرانی بودند که مطالعه درباره این فرم هنری نو را در دهه‌های آغازین سده بیستم گسترش دادند، درخت فلسفه فیلم تا نوزایی آن در دهه 80 میلادی، چندان نبالید. دلیل‌های بسیار برای رشد اخیر این حوزه هست ولی همین گفته در اینجا بس که دگرگونی‌ها در فلسفه دانشگاهی و نقش فرهنگی فیلم‌ها در کل، فیلسوفان را واداشت تا فیلم را به‌سان یک فرم هنری هم‌ارز فرم‌های هنری سنتی‌تر چون تئاتر و رقص و نقاشی به‌شمار آوردند. از پیامدهای این موج بزرگ علاقه به فیلم به‌سان موضوعی برای دراندیشیدن فلسفی، جای گرفتن فلسفه فیلم به‌عنوان حوزه‌ای مهم در پژوهش زیبایی‌شناسی است.

مدخل «فلسفه فیلم» [دانشنامه فلسفه‌ استنفرد] پیرامون شماری از مقوله‌های اساسی فلسفه فیلم شکل گرفته است. این نوشته‌ها با تصویر کردن دامنه دل‌مشغولی‌های مورد توجه درون فلسفه فیلم به جست‌وجوی جنبه متفاوت فیلم به‌سان یک رسانه هنری می‌پردازد.

متن کامل [PDF 1051 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/27 | پذیرش: 1396/3/27 | انتشار: 1396/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb