دوره 2، شماره 5 و 6 - ( فصلنامه 1394 )                   جلد 2 شماره 5 و 6 صفحات 180-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

چیت ساز مهدی. نگاهی به کتاب هنر و وهم. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1394; 2 (5 و 6) :169-180

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-108-fa.html


چکیده:   (3529 مشاهده)

«ساخت مقدم بر تطبیق است 2» . این قاعده معروف، چکیده کتاب هنر و وهم
)در چاپ فارسی: هنر و توهم 3( اثر گمبریچ است که در سال ۱۹۶۰ به رشته تحریر
درآمده است. گمبریچ معتقد است که یک هنرمند، همواره قبل از آنکه رؤیای
نسخ هبرداری از آنچه دیده را در سر بپروراند، با دست کاری طر حواره های ذهنی
خود، تصویری م یسازد، تصویری که از طریق قراردادها دلالت بر واقعیت دارد. از
جایی به بعد، هنرمند طر حواره تصویری خود را با مشاهدات مستقیم از دنیای
بیرون مقایسه و بر مبنای آن طرح واره را اصاح می کند. این طرح سپس به
طرح های موجود می پیوندد تا زمانی که هنرمندی دیگر، این طرح را دوباره در
دست بگیرد و تغییرات دیگری بر آن اعمال کند؛ و این گونه است که هنر ممکن
است تاریخی داشته باشد. بینندگان نیز به نوبه خود، با تلفیق آنچه بر بوم
می بینند و آنچه از جهان می شناسند و آنچه از تصاویر دیگر در ذهن دارند؛ معنای
خود از تصویرها را می آفرینند.

واژه‌های کلیدی: کریستوفر وود، هنر، وهم، گمبریج
متن کامل [PDF 181 kb]   (7716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/11/6 | پذیرش: 1394/11/6 | انتشار: 1394/11/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb