چکیده: (2949 مشاهده)
توجه به استفاده از نشانه در نهادهای انسانی و اجتماعی آن را به یکی از تأثیرگذارترین دستاوردهای طراحی گرافیک بدل کرده است. موضوع قابل تأمل این است که سفارش، طراحی و کاربرد نشانه با تاریخ تأسیس و دوران فعالیت بسیاری از نهادهای اجتماعی و اقتصادی رابطه تنگاتنگ دارد. از سوی دیگر، طراحی نشانه یکی از مهمترین زمینههای فعالیت طراحان گرافیک ایران بوده و رویکردهای متعددی را برتابیده است، بهطوری که هر طراح ایرانی، حداقل چند نشانه در کارنامه طراحی خود دارد. علیرضا وکیلی ورجوی نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده و شاید یکی از معدود طراحانی است که در میان طراحان همنسل خود، بهصورت ویژه به طراحی نشانه پرداخته و آن را مورد توجه خاص قرار داده است. از آنجا که چاپ کتاب نشانههای او امکانی است تا گوشهای از نشانههای جامعه امروز ایران و نیز خود طراح و رویکرد وی به طراحی نشانه مورد بررسی قرار گیرد، در این مقاله کوشش شده تا آثار و آرای او در چارچوب نقد کتاب آثارش بررسی شود. شیوه گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر بهصورت مشاهده آثار طراح در کتاب بوده و تجزیه و تحلیل دادهها به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش مشخص میسازد که طراح با رویکردی بصری در طراحی نشانههای کتاب حاضر، در صدد دست یافتن به ویژگیهای منحصربهفردی است تا به حل مسئله مورد سفارش و شکلگیری گفتمان تصویری مورد نظر هر نشانه بپردازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/2/8 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/2/8