art quarterly book reveiw
فصلنامه نقد کتاب هنر
هنر
Literature & Humanities
http://artbr.faslnameh.org
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
3
11
online
1
fulltext
fa
جهان رمبرانت
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رضا سیدحسینی در جلد اول کتاب مکتبهای ادبی در مورد دوره باروک </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Baroque</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> اینگونه مینویسد: «باروک نه یک مکتب یا نهضت ادبی مشخص و معین است و نه از نظر تاریخی و جغرافیایی به زمان و مکان معینی محدود است. بلکه عنوانی است که از اواخر قرن نوزدهم، نوگرایان به یکرشته قالبهای جمالشناختی در قرون گذشته که حالاتی خاص و غیر عادی داشتهاند، اطلاق کردند. این کلمه در رشتههای مختلف هنری از معماری و مجسمهسازی گرفته تا نقاشی و ادبیات و موسیقی و سینما بکار میرود. کلمه در اصل از جواهرساز به مروارید نامنظم و یا به سنگی که تراش نامنظم خورده باشد اطلاق میشد». در همین کتاب و در ادامه به ویژگیهای دوره باروک، اینگونه اشاره میشود: «حرکت دستههایی از فرشتگان، قدیسینی که لباسهایشان مانند بادبان متموج است، انواع شخصیتها در حال پرواز یا سقوط و در حال از دست دادن تعادلشان بر روی شیروانیها یا طارمیهای خمیده؛ و همه اینها نمادهای حرکت و عدم توقف است» (سیدحسینی، 1391: 37).</span></span></p>
241
244
http://artbr.faslnameh.org/browse.php?a_code=A-10-76-105&slc_lang=fa&sid=1
هادی
پورصادقیان
1003194753284600247
1003194753284600247
Yes