دوره 1، شماره 1 و 2 - ( 1-1393 )                   جلد 1 شماره 1 و 2 صفحات 120-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پورعلم مهرداد. از تصویر تا ذهن. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1393; 1 (1 و 2) :111-120

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-37-fa.html


چکیده:   (3128 مشاهده)
فیلسوفان در سال‌های اخیر توجه فراوانی به فیلم داشته‌اند و گویی در دو سه دهه پایانی قرن بیستم کوشیده‌اند غفلت و بی‌توجهی هفت‌دهه گذشته خود درباره فیلم را جبران کنند. نخستین کوشش‌ها، در این راه، آشکارا ریشه در نگره‌های ادبی و رویکردهای زبان‌بنیاد داشت. روشن است که اندیشمندان، هر یک در چارچوب فکری خود به این موضوع می‌پرداختند که برخی از آن رویکردها اثری نیرومندتر و پایدارتر بر حوزه مطالعه و پژوهش فیلم داشت؛ همچون نگره‌های نشانه‌شناختی و واکاوی‌های روانکاوانه. ورود فیلسوفان تحلیلی به حوزه فلسفه فیلم، پس از فیلسوفان قاره‌ای، مرزهایی نو در برابر این رویکردها گشود. کتاب تصویر و ذهن: فیلم، فلسفه و علوم شناختی، نوشته گریگوری کوری، یکی از این کوشش‌ها بود که رویکردهای نشانه‌شناختی به مطالعه فیلم را نادرست خواند و ساختارهای شناختی را به‌جای ساختارهای فرمی پیش نهاد.
متن کامل [PDF 413 kb]   (318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/2/8 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/2/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb