چکیده: (1801 مشاهده)
انگیزه آفرینندگی در سیر تاریخی هنرها اثر دنیس اسپور Sporre Denis، روایت تاریخ هنر از دیدگاهی جدید نیست؛ آنچه این نوشتار را متفاوت مینماید، ساختار ارائه مطالب و اهداف مؤلف است. نویسنده در قالب اهداف تعیینشده در پیشگفتار، نگرشی را در کتاب بسط میدهد که بیانگر روش پژوهش اوست؛ «مقصودِ این کتاب، آن است که دیدی فراگیر به هنرهای دیداری، موسیقی، تئاتر، رقص، فیلم و معماری در هنر باختر زمین بهدست دهد و از این حیث، تحولات ویژهای را در زمینه دربرگیرنده آن هنرها برمیگزیند و پیشنهاد پژوهشِ خود میکند. همچو زمینهای از فلسفه، ادبیات، دین، نظریه هنرشناسی [= استتیک] و رخدادهایِ اجتماعی ـ سیاسی فراهم میآید. کتاب درآمدی به انسانیات [= علوم انسانی] است» (ص. 1). مؤلف در ادامه، درباره شیوه گزینش مطالب، توضیحاتی را عنوان میکند که روشنگر موارد حذفشده یا اشارات مختصر در متن اصلی کتاب است. روش پژوهش، گزینش مطالب، ساختار کتاب و ترجمه متن، موجب گردید تا بررسی آن، حول سه محور بنیادین صورت پذیرد: 1. ساختار کتاب و محتوای آن، 2. اهداف تألیف و مطابقت آن با محتوا و 3. ترجمه متن و هماهنگی آن با اهداف تألیف.
بررسی کتاب، چند نکته را آشکار مینماید که بنیان نقد پیش رو را شکل میدهد. مطالب و اطلاعات ارائهشده، بنا به ماهیت کتاب که بر دادههای تاریخی استوار است، چندان نو و تازه نبوده و بههمیندلیل، درستی و نادرستی آن، مد نظر قرار نگرفته است؛ بلکه شیوه مؤلف در چینش مطالب، انتخاب مؤلفههای تاریخی و نحوه ارتباط آن با خواننده، همچنین دیدگاه نویسنده در انتخاب طیفی که مخاطب کتاب است، بیشتر مورد توجه بوده. ساختار کتاب، میتواند دیدگاهی تازه را برای نویسندگان تاریخ هنر در ایران، ارائه نماید.
واژههای کلیدی: هنر (تاریخ)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/11 | پذیرش: 1396/6/11 | انتشار: 1396/6/11