دوره 3، شماره 12 - ( هنر 1395 )                   جلد 3 شماره 12 صفحات 175-192 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اسماعیلی علی رضا. روش تحقیق در هنر و طراحی؛ بصری‌سازی. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (12) :175-192

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-270-fa.html


چکیده:   (133 مشاهده)
تحقیق، جست‌وجوی منظم و تلاشی است که بر مبنای علم و استدلال و شواهد و منابع، انجام می‌گیرد تا مسئله‌ای حل شود، حقیقتی کشف و بیان شود و یا نظریه‌ای اثبات گردد. هر پژوهشی، نیازمند مبانی نظری معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی است.
رویکرد خاص محقق به فرایند تحقیق، روش‌شناسی تحقیق او را شکل می‌دهد که در آن به مطالعه اصول و قوانین و کندوکاوهایی می‌پردازد که او را به شناخت درست هدایت می‌کند. روش تحقیق، حاصل این رویکرد کلی است؛ راه و روش و ابزاری است که محقق در سامان‌دهی به فرایند تحقیق و حل مسائل و کشف حقایق از آن بهره می‌گیرد. هیچ‌یک از حوزه‌های علوم و معرف بشری از روش تحقیق بی‌نیاز نیستند. انتخاب روش تحقیق مناسب، زمینه دستیابی سریع‌تر پژوهشگر به نتایج را فراهم کرده و استفاده از روش‌های نامناسب او را دچار سردرگمی خواهد کرد.
پژوهش در زمینه هنر نیز بی‌نیاز از روش نیست و آفرینش، درک و فهم و نقد آثار هنری نیز بنا به ضرورت با تأمل و کاوش و جست‌وجو و تفحص آمیخته است. لذا هنرمندان و هنرپژوهان نیز نیازمند اصول و روشی برای تحقیق، حل مسائل و کشف حقایق هستند.
هدف کتاب روش تحقیق در هنر و طراحی، بصری سازی پژوهش در واقع ارائه نقشه راهی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنر و طراحی در کار پژوهش و استادان راهنمای آنان در سرزمین عجایب پژوهش است. در ادامه با ارائه خلاصه‌ای از مطالب کتاب، به تحلیل اجمالی آن می‌پردازیم.
متن کامل [PDF 640 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb