دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 244-241 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پورصادقیان هادی. جهان رمبرانت. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (11) :241-244

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-253-fa.html


چکیده:   (1846 مشاهده)

رضا سیدحسینی در جلد اول کتاب مکتب‌های ادبی در مورد دوره باروک Baroque این‌گونه می‌نویسد: «باروک نه یک مکتب یا نهضت ادبی مشخص و معین است و نه از نظر تاریخی و جغرافیایی به زمان و مکان معینی محدود است. بلکه عنوانی است که از اواخر قرن نوزدهم، نوگرایان به یک‌رشته قالب‌های جمال‌شناختی در قرون گذشته که حالاتی خاص و غیر عادی داشته‌اند، اطلاق کردند. این کلمه در رشته‌های مختلف هنری از معماری و مجسمه‌سازی گرفته تا نقاشی و ادبیات و موسیقی و سینما بکار می‌رود. کلمه در اصل از جواهرساز به مروارید نامنظم و یا به سنگی که تراش نامنظم خورده باشد اطلاق می‌شد». در همین کتاب و در ادامه به ویژگی‌های دوره باروک، این‌گونه اشاره می‌شود: «حرکت دسته‌هایی از فرشتگان، قدیسینی که لباسهایشان مانند بادبان متموج است، انواع شخصیت‌ها در حال پرواز یا سقوط و در حال از دست دادن تعادلشان بر روی شیروانی‌ها یا طارمی‌های خمیده؛ و همه اینها نمادهای حرکت و عدم توقف است» (سیدحسینی، 1391: 37).

متن کامل [PDF 299 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/27 | پذیرش: 1396/3/27 | انتشار: 1396/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb