دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 132-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ایران پور بهمن. چگونه امر واقعی در عکاسی دیجیتال ناپدید شده است؟. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (11) :125-132

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-241-fa.html


چکیده:   (1960 مشاهده)

مقاله حاضر به بررسی اندیشه‌های بودریار Baudrillard به‌طور کل و نظریات متأخر او در کتاب چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟، به شکل ویژه می‌پردازد. این‌که چگونه اعتقاد بودریار به گسست مابین مدرنیته و جهان پسامدرن، به بسط ایده‌هایی درباره سوبژکتیویته و به بیان بهتر، نظریه‌ای ابژه‌محور، می‌انجامد؛ و این‌که چگونه بودریار، تلاش می‌کند سازوکارهای وضعیت موجود را از خلال این ناپدید شدن انسان به‌مثابه سوژه مدرنیته و چگونگی استیلای ابژه‌ها بر جهان پسامدرن، توضیح بدهد. مورد خاصی که برای شرح دیدگاه‌های بودریار درباره این گسست مدرنیته و پسامدرنیته، مورد توجه او قرار می‌گیرد، تباین عکاسی آنالوگ و دیجیتال است. او با برشمردن چگونگی از بین‌رفت ارتباط عکاسی با امر واقعی و به تعبیر خود او غیاب امر واقعی، عکاسی دیجیتال را به‌مثابه نمونه‌ای موردی از کل فرایندی در نظر می‌آورد که در خلال آن، تکنولوژی و به‌طور کل، تمام ایده‌های مدرنیته، امر واقع را می‌بلعد و باعث ناپدید شدن آن و در ادامه، ناپدید شدن انسان می‌شود.

متن کامل [PDF 343 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/27 | پذیرش: 1396/3/27 | انتشار: 1396/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb