دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 124-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رضوی نیلوفر. شعر مقدم بر تجربه؛ نقدی بر کتاب حافظیه و شعر گدار. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (11) :115-124

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-240-fa.html


چکیده:   (1892 مشاهده)

کتاب حافظیه و شعر گدار به قلم ویکتور دانیل Victor Daniel و گلنار تاجدار در چارچوب فعالیت‌های جاری مرکز پژوهشی «معماری مرحله تحول» در سال 1395 به چاپ رسیده است. این کتاب، شرح و تحلیلی از باغ/ مزار حافظیه در شیراز است. از آنجا که صورت نهایی این اثر، نتیجه طرح آندره گدار André Godard، باستان‌شناس و معمار فرانسوی است، نویسندگان، تأویل و رمزگشایی از معماری موجود را محور اصلی کتاب قرار داده‌اند؛ هرچند در این راستا از مرور مفصل تاریخچه این محل از حیث مکان تاریخی آرامگاه لسان‌الغیب هم چشم‌پوشی نکرده‌اند. با این قصد، مؤلفین، روایتی از حافظیه را ارائه می‌دهند که در دو پرده تصویر شده است. در این دوگانه، پرده نخست «قسمت و مقصود» کتاب تلقی شده و پرده دوم که به‌مرور تاریخی این اثر می‌پردازد، «مکمل و پاسخگوی سؤالات احتمالی» انگاشته شده است. با این شرح، بخش نخست که با رویکردی تأویلی، قصد آشکار کردن زوایای پنهان این اثر را دارد، همانندی‌هایی را میان بیان معمارانه گدار و بیان شاعرانه حافظ، تصویر می‌کند. این کتاب از یک‌سو به آن سبب که یک تک‌نگاری معماری است و از سوی دیگر به سبب شیوه خاصی که در بخش نخست از تحلیل اثر ارائه می‌کند، شایان بررسی عمیق‌تر و ارزیابی سبک‌شناختی است.

متن کامل [PDF 355 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/27 | پذیرش: 1396/3/27 | انتشار: 1396/3/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb