چکیده: (3084 مشاهده)
از میان شمار کثیر کتابهایی که هر ساله در زمینه عکاسی در جهان منتشر میشوند، برخی نویسندگان، گذشته از شرح مواد و ابزار تکنیکی و تخصصی این حوزه و بررسی جوانب علمی و صنعتی آن، بیشتر رویکرد و روند هنری این رسانه فراگیر را ملاک کار قرار میدهند. آنها که عمدتاً عکاسانی صاحبنام و باتجربه در حرفه خود محسوب میشوند، در واقع با گذر از جنبه مکانیکی یا دیجیتالیِ صِرفِ ابزاری به نام «دوربین»، به کاوش و تفحص در «ذهن» یا «نگرش» عکاس میپردازند و دنیای عکاسی را به مانند عالم هنر، از درون مینگرند. در حقیقت از همین همآمیزی و همنشینیِ درستِ تکنیکها و رویکردهاست که هنرمند عکاس توان خلق تصویری بینقص و مطلوب را به دست میآورد. امروزه در میان عکاسان مطرحی که چنین رویهای را سرلوحه کار دارند و در پی آموزش اصول آن به سایر افراد هستند، «دیوید دوشمین»، عکاسی نامآشناست. سالها تجربه، ممارست، جهانگردی و مصاحبت با افراد مختلف از فرهنگهای گوناگون وی را به هنرمند و نویسندهای با آثار پرشمار و معتبر در این زمینه بدل کرده است. در نوشتار پیش رو، که توصیف و مروری است بر کتاب «درون کادرِ» این هنرمند، آنچه پیش از همه و بیشتر مورد تأکید و توجه واقع شده، «دید» (Vision) عکاس (یا عکاس بالقوه) بوده است. هدف نویسنده از نگارش این مجلد، به واقع پرورش «نگاه» و همسویی «ذهن و مهارت» است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/2/8 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/2/8