دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 169-202 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ترهنده سحر. کمیک‌استریپ، در ایران؛ پدیده‌ای غیر ممکن یا ضرورتی انکارناپذیر . فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (11) :169-202

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-245-fa.html


چکیده:   (138 مشاهده)

کمیک‌استریپ‌ها ‌یا به‌شکل مصطلح، کمیک‌ها، مجموعه‌ای از تصاویر دنباله‌دار هستند که معمولاً در صفحه‌های روزنامه، مجله یا کتاب، داستان یا مطلبی را روایت می‌کنند. کمیک‌استریپ‌ها و رُمان‌های گرافیکی در فرهنگ رایج کتاب‌خوانی جهان به پدیده‌هایی بسیار متداول و تأثیرگذار تبدیل شده‌اند. در این مقاله، سعی شده است با نگاهی گذرا به تاریخچه کمیکها بر ضرورت توجه متخصصان و پدیدآورندگان به این گونه ادبی مهم، تأکید شود.

اولین بخش این نوشته به بررسی نقاشی و هنرهای سنتی ایرانی برای نشان‌دادن نقاط مشترک میان آن‌ها با هنر دنباله‌دار و کمیک‌استریپ‌های مدرن اختصاص دارد. مهم‌ترین تشابه میان تصویرسازی‌های سنتی و کمیک‌های مدرن، نقش تعیین‌کننده زمان و تلاش برای نشان‌دادن گذر آن و سیر اتفاقات با تکنیک‌های بصری مشابه است. در قسمت دوم، نگاهی گذرا خواهیم داشت بر تاریخچه و سیر تحول کمیک‌استریپ‌ها در نشریات و کتاب‌های کودکان ایران قبل از انقلاب؛ سپس به کمیک‌استریپ و جایگاه آن در ادبیات کودکان پس از انقلاب خواهیم پرداخت. در بخش پایانی نیز اشاره‌ای گذرا خواهد شد به یکی از معدود منابع نظری تألیف/ ترجمه در باب کمیک‌استریپ‌ها در ایران؛ چراکه برای درک این رسانه بصری/ ادبی، بسیار ضروری است که به منابع تاریخی و نظری، دسترسی وجود داشته باشد.

 

متن کامل [PDF 7491 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb