[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 ) ::
جلد 3 شماره 11 صفحات 125-132 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونه امر واقعی در عکاسی دیجیتال ناپدید شده است؟
بهمن ایران پور *
چکیده:   (32 مشاهده)

مقاله حاضر به بررسی اندیشه‌های بودریار Baudrillard به‌طور کل و نظریات متأخر او در کتاب چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟، به شکل ویژه می‌پردازد. این‌که چگونه اعتقاد بودریار به گسست مابین مدرنیته و جهان پسامدرن، به بسط ایده‌هایی درباره سوبژکتیویته و به بیان بهتر، نظریه‌ای ابژه‌محور، می‌انجامد؛ و این‌که چگونه بودریار، تلاش می‌کند سازوکارهای وضعیت موجود را از خلال این ناپدید شدن انسان به‌مثابه سوژه مدرنیته و چگونگی استیلای ابژه‌ها بر جهان پسامدرن، توضیح بدهد. مورد خاصی که برای شرح دیدگاه‌های بودریار درباره این گسست مدرنیته و پسامدرنیته، مورد توجه او قرار می‌گیرد، تباین عکاسی آنالوگ و دیجیتال است. او با برشمردن چگونگی از بین‌رفت ارتباط عکاسی با امر واقعی و به تعبیر خود او غیاب امر واقعی، عکاسی دیجیتال را به‌مثابه نمونه‌ای موردی از کل فرایندی در نظر می‌آورد که در خلال آن، تکنولوژی و به‌طور کل، تمام ایده‌های مدرنیته، امر واقع را می‌بلعد و باعث ناپدید شدن آن و در ادامه، ناپدید شدن انسان می‌شود.

واژه‌های کلیدی: ژان بودریار، عکاسی (فلسفه)، عکاسی، عکاسی دیجیتال، تجدد، فراتجدد
متن کامل [PDF 343 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ایران پور بهمن. چگونه امر واقعی در عکاسی دیجیتال ناپدید شده است؟. 1. 1395; 3 (11) :125-132

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-241-fa.html

دوره 3، شماره 11 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Art Quarterly Book Review
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 787 queries by yektaweb 3430