دوره 2، شماره 8 - ( 12-1394 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 210-207 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پورصادقیان هادی. زنان اروپایی در خانه‌های ایرانیان: تصاویر غربی در دوره صفویه و قاجار. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1394; 2 (8) :207-210

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-228-fa.html


چکیده:   (1510 مشاهده)

در دوره صفویه، به‌دلیل رونق تجارت با کشورهای اروپایی، سفرهای تجار اروپایی به ایران نیز بیشتر و بیشتر شد. شاه‌عباس اول به نقاشی و دیگر هنرها علاقه‌مند بود و به‌واسطه مراودات تجاری با کشورهای غربی با نقاشی طبیعت‌گرای غرب نیز آشنا شد. پس از شاه‌عباس، جانشین او یعنی شاه‌صفی اول به‌مراتب به روش نقاشی طبیعت‌گرای غربی از خود علاقه بیشتری نشان داد و حتی دستور داد تا از هلند، لوازم و رنگ‌های نقاشی مناسب برای هزار نقاش به کشور وارد شود. در این دوره، نقاشان زیادی از اروپا در ایران حضور داشتند و حتی کارگاه‌های آموزشی برای نقاشان در اصفهان برگزار می‌کردند. برخی نقاشان برجسته آن دوران به نقاشی طبیعت‌گرای غربی روی آوردند و برخی دیگر در روشی که تا آن زمان می‌شناختند، ماندند و تعدادی نیز برای آموختن روش نقاشی غربی به باختر سفر کردند و پس از چند سال به ایران بازگشتند. در این میان، کوشش‌هایی هم در زمینه تلفیق این دو روش صورت گرفت.

متن کامل [PDF 302 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/22 | پذیرش: 1396/3/22 | انتشار: 1396/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb