دوره 2، شماره 7 - ( 9-1394 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 190-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مشهدی رفیع علی. نقدی بر کتاب کتاب‌آرایی قرآن. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1394; 2 (7) :185-190

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-204-fa.html


چکیده:   (1711 مشاهده)

بخش عمده‌ای از تاریخ چاپ در ایران به تکنیک چاپ سنگی و فراز و نشیب‌های آن اختصاص دارد. این تکنیک چاپ در طول بیش از یک قرن، تکنیک اصلی چاپ در ایران به شمار می‌رفت و با آنکه پیدایش و توسعه آن به اروپای قرن هجدهم باز می‌گردد، اما با ورود به فرهنگ ایرانی در نیمه اول سده 13 ق. با شتاب قابل توجهی به نسبت سایر انواع چاپ، به نوعی تناسب و هماهنگی با سایر عناصر فرهنگ کتاب و کتاب‌آرایی ایرانی رسید. به‌طوری که می‌توان گفت ایرانیان به سرعت توانستند عناصر کتاب‌آرایی خود را در این نوع از چاپ معادل‌سازی کنند و سبک ویژه‌ای از صفحه‌آرایی و تصویرگری چاپی را به وجود آورند که در طول سال‌های اخیر پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی بسیاری را به خود جلب کرده است.

یادداشت حاضر نقدی است بر یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه صفحه‌آرایی کتب چاپ سنگی دوره قاجار که در سال‌های اخیر در قالب پایان‌نامه دانشگاهی اجرا شده و در سال 1392 از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

متن کامل [PDF 278 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/22 | پذیرش: 1396/3/22 | انتشار: 1396/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb