دوره 3، شماره 9 و 10 - ( 6-1395 )                   جلد 3 شماره 9 و 10 صفحات 249-250 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

معتقدی کیانوش. سفال‌های سرزمین‌های اسلامی؛ مجموعه موزه آریانا ژنو، سوئیس. فصلنامه نقد کتاب هنر. 1395; 3 (9 و 10) :249-250

URL: http://artbr.faslnameh.org/article-1-170-fa.html


چکیده:   (447 مشاهده)

از میان انواع هنرهای کاربردی، شاید سفالینه‌ها یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مسلمانان در طول دوران اسلامی به حساب بیایند. به همین سبب در یک قرن گذشته به‌واسطه کشف هزاران قطعه سفال (انواع ظروف، کاشی و پیکره‌ها) در خلال اکتشافات باستان‌شناسی و همین‌طور رونق بازار اشیاء عتیقه، امروزه در بیشتر مجموعه‌ها و موزه‌های هنر اسلامی در سراسر دنیا، تالار سفالینه‌ها جزو با ارزش‌ترین و پربازدیدترین بخش‌های یک موزه بشمار ‌می‌آید. از سوی دیگر و به‌دلیل توجه خاص موزه‌داران و کارشناسان هنر اسلامی (از چند دهه پیش تاکنون) به پژوهش و مطالعه در خصوص پیشینه، سبک‌شناسی، مبانی طراحی و تحلیل شیوه‌های ساخت و تولید آثار سفالین جهان اسلام، کتاب‌ها و کاتالوگ‌های متعددی با موضوع سفالگری در سرزمین‌های اسلامی و به خصوص ایران منتشر شده که در بیشتر موارد، کلکسیون موجود در یک یا چند موزه به‌عنوان دست‌مایه اصلی کار (جامعه آماری) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته؛ این شیوه پژوهش در حوزه مطالعات هنر اسلامی از دیرباز تاکنون به دفعات مورد تقلید قرار گرفته و روایت‌های مختلفی از تاریخچه شکل‌گیری و توسعه انواع تکنیک‌های سفالگری در کشورهای اسلامی را پیش روی ما می‌گذارد.

متن کامل [PDF 322 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه نقد کتاب هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Art Quarterly Book Review

Designed & Developed by : Yektaweb